Aku Tak Memberinya Judul, Tak perlu

Petang itu tak ada yang istimewa Hanya hujan Aku tak ingin membuat pengandaian untuk hujan itu. Petang itu memang biasa saja Hanya ...

Petang itu tak ada yang istimewa
Hanya hujan
Aku tak ingin membuat pengandaian untuk hujan itu.
Petang itu memang biasa saja
Hanya seorang kawan
Bicara tentang sastra
Kalimat yang indah
Kata yang mendayu
Dengan segala pemupamaan. Siratan. Percikan.
Yang diseburnya sebagai kepalsuan.

Petang itu aku pulang dengan kesadaran baru
Hanya sedikit. Lantas membuat kesimpulan.

Petang itu aku menamainya. Hanya sajak.
Sajak tak berima
Sajak yang terisi kalimat penuh mimpi
Sajak tentang kebenaran di baliknya
Sajak yang tak mengada-ada
Sajak tentang perasaan dariku


Masih kah sajakku disebut kepalsuan?

You Might Also Like

0 cuaps